Zdravý jídelníček

Zdravá strava je důležitou součástí primární prevence nádorových onemocnění. To platí zejména zde v České republice. Jsme totiž světovými rekordmany v počtu případů rakoviny tlustého střeva, která se stravou velmi souvisí.

Pokud budete dodržovat těchto několik základních opatření, mělo by být vaše riziko nádorových chorob nízké. Zejména dopřejete-li mu pravidelně také trochu pohybu.

Ilustrace 

  • Hlavním principem zdravé stravy je pestrost jídelníčku. Žádná potravina neobsahuje úplně všechny tělu potřebné látky, proč tedy nedůvěřovat organismu a neposkytnout mu jen dostatek příležitostí, aby si v jídle vybral důležité součásti sám.
  • Nepřejídejte se. Je lépe jíst víckrát denně v malých porcích než celý den hladovět a pak sprásknout pořádnou večeři, po níž se hodinu nebudete moci hnout.
  • Dopřejte si dost zeleniny a ovoce. Obsahují vitaminy a vlákninu a věřte, že jsou i velmi dobré. Navíc vás zasytí. Přitom ale obsahují hlavně vodu, která nemá žádný energetický přínos a nezpůsobuje tloustnutí. Čerstvá či alespoň zmražená zelenina je lepší než sterilovaná či dušená. Vláknina je nezbytná v prevenci rakoviny tlustého střeva.
  • Zkoušejte nové věci a nekonzumujte pořád totéž. Pestrost je zdravá a nenudí.
  • Omezujte se v konzumaci tuků a sladkého. Tuky používejte raději rostlinné (např. olivový, slunečnicový olej), tučnému masu se spíše vyhýbejte a sladkostí jezte s mírou. Sladkosti často obsahují nadbytek cukru a tuků najednou, takže jejich energetický obsah je obrovský!
  • Preferujte čerstvé přísady a jezte co nejméně jídel smažených na oleji. Čerstvé přísady neobsahují pověstná „éčka“. Nadbytek „éček“ v potravě je zřejmě jedním z rizikových faktorů všech typů rakoviny. Smažené tuky obsahují velké množství toxických látek, které podporují rozvoj rakovinného bujení.
  • Maso nemusí být k jídlu každý den. Jezte hlavně libové maso, raději rybí a kuřecí. Zmiňovaný ovar či bůček si tu a tam dát můžete, ale jen s mírou. Maso není jediným zdrojem bílkovin – dostatek bílkovin lze získat i ze sójových bobů, fazolí, hrášku. Bílkovina je obsažena i v mléčných výrobcích (tvaroh, cheese cottage, sýry apod.).
  • Ne vždy musíte mít k masu nutně přílohu. Omezujte knedlíky a brambory a zkuste jako přílohu třeba pouze zeleninu. Není na škodu si tu a tam udělat k jídlu jen zeleninový salát.
  • Jezte pravidelně a beze spěchu. Jídlo je nejen prostý přísun energie – je to i zábava a obřad. Prokažte mu patřičnou úctu tím, že si ho vychutnáte a nebudete hltat.

Centra pomoci

Vyhledejte si centrum blízko vašeho bydliště.