Příznaky rakoviny, Diagnostika rakoviny, Léčba rakoviny, Rizikové faktory, Prevence nádorů, Renální karcinom, Karcinom prsu, Karcinom plic, Kolorektální karcinom

Zdravý jídelníček

Zdravá strava je důležitou součástí primární prevence nádorových onemocnění. To platí zejména zde v České republice. Jsme totiž světovými rekordmany v počtu případů rakoviny tlustého střeva, která se stravou velmi souvisí.

Pokud budete dodržovat těchto několik základních opatření, mělo by být vaše riziko nádorových chorob nízké. Zejména dopřejete-li mu pravidelně také trochu pohybu.

Ilustrace Ilustrace

Fotografie z módní přehlídky na veletrhu Styl a Kabo.
Módní přehlídku uspořádalo v rámci své kampaně "Umíme žít naplno!" pacientské sdružení MammaHELP. To sdružuje pacientky s nádorovým onemocněním prsu.

 
  • Hlavním principem zdravé stravy je pestrost jídelníčku. Žádná potravina neobsahuje úplně všechny tělu potřebné látky, proč tedy nedůvěřovat organismu a neposkytnout mu jen dostatek příležitostí, aby si v jídle vybral důležité součásti sám.
  • Nepřejídejte se. Je lépe jíst víckrát denně v malých porcích než celý den hladovět a pak sprásknout pořádnou večeři, po níž se hodinu nebudete moci hnout.
  • Dopřejte si dost zeleniny a ovoce. Obsahují vitaminy a vlákninu a věřte, že jsou i velmi dobré. Navíc vás zasytí. Přitom ale obsahují hlavně vodu, která nemá žádný energetický přínos a nezpůsobuje tloustnutí. Čerstvá či alespoň zmražená zelenina je lepší než sterilovaná či dušená. Vláknina je nezbytná v prevenci rakoviny tlustého střeva.
  • Zkoušejte nové věci a nekonzumujte pořád totéž. Pestrost je zdravá a nenudí.
  • Omezujte se v konzumaci tuků a sladkého. Tuky používejte raději rostlinné (např. olivový, slunečnicový olej), tučnému masu se spíše vyhýbejte a sladkostí jezte s mírou. Sladkosti často obsahují nadbytek cukru a tuků najednou, takže jejich energetický obsah je obrovský!
  • Preferujte čerstvé přísady a jezte co nejméně jídel smažených na oleji. Čerstvé přísady neobsahují pověstná „éčka“. Nadbytek „éček“ v potravě je zřejmě jedním z rizikových faktorů všech typů rakoviny. Smažené tuky obsahují velké množství toxických látek, které podporují rozvoj rakovinného bujení.
  • Maso nemusí být k jídlu každý den. Jezte hlavně libové maso, raději rybí a kuřecí. Zmiňovaný ovar či bůček si tu a tam dát můžete, ale jen s mírou. Maso není jediným zdrojem bílkovin – dostatek bílkovin lze získat i ze sójových bobů, fazolí, hrášku. Bílkovina je obsažena i v mléčných výrobcích (tvaroh, cheese cottage, sýry apod.).
  • Ne vždy musíte mít k masu nutně přílohu. Omezujte knedlíky a brambory a zkuste jako přílohu třeba pouze zeleninu. Není na škodu si tu a tam udělat k jídlu jen zeleninový salát.
  • Jezte pravidelně a beze spěchu. Jídlo je nejen prostý přísun energie – je to i zábava a obřad. Prokažte mu patřičnou úctu tím, že si ho vychutnáte a nebudete hltat.
 
 

Materiály ke stažení

Více pro pacienty

 
Medicínská databáze U Lékaře
 
Cestovní nemoci:  Kam za teplem? Nejoblíbenější destinace českých cestovatelů