Genetika pomáhá „ušít“ léčbu rakoviny plic na míru

Genetické testování nádorové tkáně umožňuje rozlišit různé typy rakoviny plic. Na základě toho je pak terapie upravena na míru tak, aby seděla konkrétnímu pacientovi. Pro mnohé nemocné je tento individuální přístup velmi přínosný.

Genetika pomáhá „ušít“ léčbu rakoviny plic na míru

Chybně zadaný e-mail!

Rakovina pod drobnohledem

Pokud lékaři v dnešní době zjistí u člověka rakovinu plic, nespokojí se jen s touto diagnózou. Aby mohli pro každého vybrat tu nejvhodnější léčbu, potřebují získat i další informace:

• zjišťují stadium nádoru a jeho rozšíření;
  • dále z jaké tkáně tumor vyrostl (například spinocelulární karcinom je tvořen dlaždicovými buňkami, adenokarcinom vyrůstá ze žlaznaté výstelky apod.);
  • vyhodnocují podtyp útvaru (malobuněčný nebo nemalobuněčný karcinom atd.);
  • upřesňují imunohistochemické vlastnosti nádoru.

Podle lékařů z kolínské univerzitní kliniky je navíc možné odlišit rozdílné typy rakoviny plic podle genetického profilu nádorové tkáně. U rakovinných buněk totiž dochází k různým mutacím – změnám genetické výbavy –, které umožní buňkám déle přežívat, nekontrolovaně se množit a unikat obranným mechanismům těla.

Co prozradí o nádoru geny

• Skupina německých vědců a lékařů zkoumala typické genetické změny u více než 1 200 vzorků odebraných z nádorů plic. Ve více než polovině případů byla zjištěna alespoň jedna změna genomu, která umožnila přiřadit k tomuto typu konkrétní léčebnou strategii.
  • Dále bylo otestováno přes 5 000 pacientů s rakovinou plic – u tří čtvrtin z nich se podařilo stanovit správnou diagnózu na základě vyšetření genomu.
  • U dvou genetických změn (tzv. EGFR mutace a ALK translokace) se potvrdilo, že po stanovení diagnózy vedla v porovnání s běžně užívanou chemoterapií zavedená individualizovaná léčba k delšímu přežití pacientů.

Autoři tohoto výzkumu na základě získaných výsledků navrhují, aby bylo vyšetření genetického profilu pevnou součástí diagnostiky rakoviny plic. U mnoha pacientů může „léčba šitá na míru“ prodloužit vyhlídky na přežití.

(hak)

Zdroje:
stm.sciencemag.org
www.krebsgesellschaft.de

Hodnocení článku Líbí se vám článek?
Počet hodnocení: 0

Čtěte dále
Rakovina po barvení vlasů? 4 mýty o vzniku nádorů

Z internetu i jiných zdrojů se na nás valí nepřeberné množství informací o rakovině. Které z nich jsou ale...

Rakovina ledvin – riziko sníží správná prevence

Říkáte si, že rakovina je jednoduše osud a nedá se s tím nic dělat? Pravda je, že jen stěží...

Vědci objevili molekulu, která dokáže „vyhladovět“ rakovinu plic

Američtí vědci objevili nečekané souvislosti mezi zdánlivě zcela odlišnými věcmi: zjistili, jak spolu souvisí cukr, rakovina plic a závislost...

Centra pomoci

Vyhledejte si centrum blízko vašeho bydliště.