#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Vědci zjistili, proč je rakovina močového měchýře tak agresivní

Zhoubný nádor močového měchýře je často velmi agresivní a šíří se do dalších orgánů bez ohledu na léčbu. Vědci z americké Jeffersonovy univerzity nedávno objevili specifický protein, který se podle nich významně podílí na smrtící povaze tohoto nádoru.

Invazivní nádory napadají zdravé buňky

Nádorové buňky se dokážou nejenom rychle množit, ale umí také pronikat do cizích tkání mezi jiné buňky, které pak obírají o výživu a životní prostor. Této vlastnosti pronikat mezi jiné buňky, vítězit nad nimi a ničit je se říká invazivita. Odborníci z Jeffersonovy univerzity mají nyní za to, že se jim podařilo identifikovat protein zodpovědný za mimořádnou invazivitu karcinomu močového měchýře. Tento protein je označován zkratkou IGF-IR (insulin-like growth factor receptor I). Pokud by se vědcům podařilo vyřadit tento protein z funkce, znamenalo by to velký pokrok v léčbě karcinomu močového měchýře.

Zneškodnění IGF-IR jako cíl protinádorové léčby by bylo velmi slibné, protože již dnes existuje hned několik známých látek, které se dokážou na tento protein vázat a tím podstatně snižovat jeho účinnost. Některé z těchto potenciálních léků jsou nyní ve fázi klinického testování.

Současná léčba je málo účinná

Přestože rakovina močového měchýře je relativně častá, vědci mají dosud jen mlhavé informace o tom, co dělá tento druh rakoviny tak agresivní. Díky lokalizaci v močovém měchýři se na zhoubný nádor obvykle přijde včas a léčba je zahájena relativně brzy. Přesto se rakovina močového měchýře často objeví znovu a v ještě agresivnější podobě a dále se šíří nehledě na intenzivní chirurgickou nebo chemoterapeutickou léčbu.

Vědci nyní věří, že objev zásadní role, kterou v nádorové invazivitě hraje molekula IGF-IR, pomůže vyvinout nové způsoby léčby. Ty by mohly zmírnit právě schopnost nádoru pronikat do okolních tkání a rychle se šířit, a tím by výrazně zlepšovaly výsledky například chirurgické léčby.

(vek)